Persbericht: Vertrouwde naam Kärcher Center Gröninger keert terug

kaercher groninger renigingsapparatuur rijnmond rotterdam

Gröninger Cleaning Systems B.V. draagt afdeling professionele reinigingsapparatuur over aan Kärcher B.V.

Rotterdam, juni 2023 - Gröninger Cleaning Systems B.V. (hierna Gröninger) en Kärcher Nederland (hierna Kärcher) hebben een overeenkomst bereikt voor de overdracht van de B2B-activiteiten in reinigingsapparatuur. Deze activiteiten, gericht op de regio Groot-Rijnmond, gaan per 1 juli 2023 verder onder de naam Kärcher Center Gröninger. Dit bedrijf wordt een volledige dochteronderneming van Kärcher.

Decennialange samenwerking resulteert in overdracht

De naam Gröninger is al heel lang aan het merk Kärcher verbonden. Eind jaren 60 was Gröninger aanvankelijk importeur van het gerenommeerde Duitse merk. De samenwerking intensifieerde later in de vorm van een dealership voor de regio Groot-Rijnmond voor onder andere professionele hogedrukreinigers, schrob-/zuigmachines, (industriële) stofzuigers en veegmachines.

Deze vruchtbare samenwerking ligt aan de basis van de overdracht, die overigens enkel betrekking heeft op de verkoop- en serviceafdeling van de reinigingsmachines. Gröninger zelf zal zich in de toekomst volledig concentreren op de ontwikkeling en bouw van turn-key installaties voor tankreiniging, IBC-reiniging en reiniging in de food & non-food industrie. Hierin is het bedrijf internationaal toonaangevend.

Visie Gröninger

“Als Gröninger-directie nemen we een weloverwogen strategische beslissing, rekening houdend met het groeipotentieel en toekomstperspectief van deze afdeling. Wij kwamen tot de conclusie dat deze gezonde divisie bij een internationale en professionele partij als Kärcher nog beter tot zijn recht zal komen”, aldus Berthold Schaap, mededirecteur van Gröninger. “Omdat onze historie stoelt op deze lange samenwerking was de link met Kärcher evident. Het Duitse familiebedrijf Kärcher is een zeer professionele organisatie met een sterke internationale reputatie en een breed productenpakket voor de professionele reiniging. Daar zijn onze klanten bij gebaat. Als familiebedrijf hanteert Kärcher een lange termijn focus en bovendien zijn de ambities voor de regio Groot-Rijnmond overtuigend. De overdracht laat ons vervolgens toe om ons nog meer te focussen op Cleaning Systems (installatiebouw) en deze afdeling internationaal verder te ontwikkelen. De overdracht is dus een echte win-winsituatie voor beide bedrijven én al onze klanten. Ons huidige team betrokken bij reinigingsapparatuur gaat volledig over, dus voor de klanten blijven onze contacten en services volledig in stand.”

Visie Kärcher

Roy Meter, managing director van Kärcher, vult aan: “De overname is ook een belangrijke strategische stap voor Kärcher. Alles is erop gericht de overgang voor de klanten zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. We houden het team stabiel. De gezichten blijven vertrouwd. De klant zal kunnen profiteren van een uitgebreider assortiment met nog meer mogelijkheden. De duizenden regionale klanten, die soms al decennialang zakendoen met Gröninger, zullen vanuit het Kärcher Center Gröninger kunnen blijven rekenen op het beste advies en de service die ze gewoon zijn, en zelfs meer.”

--------------------------------------------------------------

Perscontact Gröninger Cleaning Systems B.V. Charlotte Keizerwaard - Marketing Manager - keizerwaard@groninger.nl - T 010-4371022

Perscontact Kärcher B.V. Jop Küster - Marketing Manager - jop.kuester@karcher.com - T 076-7501770